- plastic ecologic replacement corn bottle

פלסטיק הוא חומר גלם בעל יתרונות רבים. מאז שהומצא חיינו השתפרו לאין שיעור. הוא מאפשר לנו לייצר במהירות ובקלות מוצרים רבים, קלים יותר, ורסטיליים יותר, זולים ועמידים יותר. אך כידוע, יחד עם היתרונות הרבים מגיע חיסרון לא מבוטל- מדובר בחומר שמופק מנפט, אשר מקורותיו הולכים ומדלדלים. בנוסף, הפלסטיק איננו מתכלה ומצטבר בערימות פסולת שפוגעות בסביבה.

בעיה זו מוכרת כבר שנים רבות, ורבים וטובים ניסו ועדיין מנסים למצוא לה פתרונות. בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית בפיתוח של חומרים שונים אשר יכולים לשמש כתחליף לפלסטיק. שווה להכיר אותם, ואולי בפעם הבאה שתפתחו מוצר, תשקלו להשתמש בחלופה ברת-קיימא לפלסטיק מבוסס נפט.

פלסטיק מתכלה או ביו-פלסטיק?

קודם כל, חשוב להבדיל בין פלסטיק המכונה "פלסטיק מתכלה" לבין מגוון החומרים השונים המכונים בהכללה "ביו-פלסטיק". פלסטיק מתכלה הינו פלסטיק רגיל מבוסס נפט, אשר מוסיפים לו תרכובות כימיות שמטרתן להאיץ את ההתפרקות שלו. היתרון שלו הוא שהוא מתפורר לחלקיקים מיקרוסקופיים ולא תופס נפח במטמנות אשפה. אולם החיסרון שלו הוא גדול ביותר. חלקי הפלסטיק המיקרוסקופיים הללו מחלחלים למי הים, מרעילים את בעלי החיים, ובעקיפין גם אותנו - מי שאוכל אותם. 

פתרון אחר מבטיח יותר הוא הביו-פלסטיק. בין-פלסטיק הינו שם כולל לפלסטיק שמיוצר מחומרים ביולוגיים כגון צמחים וחיידקים. אלו הם חומרים ברי קיימא, כלומר מתחדשים (בשונה מנפט), ויתרונם הגדול הנוסף הוא בכך שרובם ניתנים לפירוק מלא על ידי אורגניזמים שהופכים אותם בתום תהליך הפירוק למים ופחמן דו-חמצני. אחת הדוגמאות הבולטות לביו-פלסטיק הינו ה-PLA.

פלסטיק מבוסס PLA (פוליאקטיד)

PLA הינו חומר פולימרי אשר מופק מחומצה לקטית. המקור העיקרי כיום לחומצה לקטית הוא עמילן תירס. ניתן לייצר מוצרים מחומר זה בטכנולוגיות שונות כגון הדפסה תלת ממדית וכן בהזרקה, ולקבל מוצרים מורכבים שלא ניתן להבדיל ביניהם לבין מוצרים מפלסטיק קונבנציונאלי. PLA יכול לעבור פירוק ביולוגי מלא, אולם החיסרון שלו הוא שהוא מתפרק רק במתקן קומפוסט מבוקר. 

 - plastic ecologic replacement products containers pla

תערובות ממקור צמחי

משפחת חומרים מבטיחה נוספת שמהווה כבר כיום תחליף לפלסטיק הינה תערובות ממקור צמחי. ישנם חומרים אשר פותחו על ידי חברות שונות, ומשמשים לאריזה של מגוון מוצרים, ביניהם מזון ומוצרים טכנולוגיים. לדוגמא, חברה בתאילנד מייצרת אריזות למזון מתערובת של במבוק וקסאווה (צמח הנפוץ באזורים טרופיים). מיכלים מחומר זה מיוצרים בתהליך של כבישה בתבניות, ומתכלים במים בטמפרטורת החדר תוך שבוע.



 - plastic ecologic replacement packaging

אריזות מפטריות

כן קראתם נכון - חומר המבוסס על פטריות מהווה כיום תחליף לאריזות פלסטיק. החומר המדובר עשוי פסולת אורגנית, בעיקר שבבי עץ, ענפים, גבעולים וקליפות, אשר מוכנסת לתבניות שלתוכן מוזרקת תערובות של נבגי פטריות. לאחר מספר ימים של חימום מבוקר מתקבל מוצר עמיד וחסין לאש, שכיום חברות כגון DELL ו-IKEA משתמשות בו כחומר אריזה. חומר זה אינו מכיל רעלנים מזיקים (בניגוד לפלסטיק קונבנציונאלי) ומתכלה בקומפוסט ביתי.

כיום, רבים מהחומרים הללו עדיין יותר יקרים מפלסטיק קונבנציונאלי, אולם ככל שהזמן עובר הפער מצטמצם. גם מנגנוני המיחזור במדינות שונות מתפתחים ומשתכללים. כמו כן, חקיקה ורגולציה שמתפתחת בעולם דוחפת לכיוון של שימוש בחומרים מתכלים וברי קיימא. אלו מגמות חשובות שלא נעלמות מעיניהן של חברות יצרניות רבות, אשר עוברות בהדרגתיות לייעול אקולוגי של תהליכי הייצור והחומרים בהן הן משתמשות.

סטודיו לעיצוב מוצר - לינדנברג © 2024 Lindenberg Design Studio
בניית אתרים - אורן וסרשפרונג