- green iq

מוצר שלא נוגעים בו, שלא צריך להיות לידו כדי להשתמש בו, שיכול להראות גם כמו כל דבר בלי קשר לפונקציונאליות שלו - האם הוא נחשב בכלל למוצר? או שאולי צריך לקרוא לו בכלל פסל? מיצב? 

"האינטרנט של הדברים" או בקיצור IOT הוא תחום חדש ומרתק שנכנס לחיינו בעשור האחרון. טכנולוגיה זו למעשה מאפשרת חיבור של כל מוצר אל הרשת, מה שפותח שלל אפשרויות חדשות לתקשורת עם המוצר כגון - הפעלה מכל מקום בעולם, עדכוני תוכנה אוטומטיים, איסוף נתונים סטטיסטיים ואבחון בעיות מרחוק.
מנקודת מבט עיצובית, מוצר כזה מזמן אתגרים ייחודיים ומעניינים. מוצרים רבים, גם טכנולוגיים, מאופיינים בחווית שימוש פיזית הכוללת אחיזה, לחיצה על פקדים ועוד. לעומת זאת במוצר IOT התקשורת עם המכשיר נעשית לרוב בעזרת אפליקציה, והרבה פעמים המשתמש כלל אינו קרוב למוצר בזמן שהוא משתמש בו.
כתוצאה מכך, אחד המאפיינים המשמעותיים ביותר בעיצוב מוצר IOT הינה הנראות החיצונית שלו. מוצר כזה צריך לשדר את העובדה שמדובר במכשיר "חכם" ומתקדם ולתקשר את הפונקציונליות הספציפית שלו, גם אם היא וירטואלית בלבד ולא כוללת פעולה פיזית ייחודית.
כמו כן, לרוב יהיה צורך בהתייחסות מינימלית לארגונומיה של המוצר מאחר ואין ממשק פיזי, אולם בהחלט יש לתת תשומת לב מיוחדת להנדסת האנוש בפן של התקשורת הויזואלית של המשתמש עם המוצר. לרוב, תקשורת זו תתקיים בעזרת חיווי של תאורה ע"מ להעיד על מצב הפעולה של המכשיר. בנוסף, "מרחב המחייה" של המוצר בבית/בגינה/במרחב הציבורי משפיעים על המראה שלו ועל המבנה שלו.

 - statue

נחזור לשאלה ששאלנו בהתחלה. מהמאפיינים שפרטנו לעיל נראה שמוצרי IOT דווקא מדגישים אולי יותר מכל תחום עיצובי את ההבדל המשמעותי שבין פסל לבין מוצר. גם מוצר שאין לו ממשקים פיזיים או מנגנון היוצר תנועה, לא יכול לקבל צורה אקראית. מה שהופך אותו למוצר זה האופן שבו הוא מתקשר את הפונקציונאליות שלו למשתמש ובאופן שבו הוא משתלב ומותאם למרחב בו הוא מוצב.

סטודיו לעיצוב מוצר - לינדנברג © 2024 Lindenberg Design Studio
בניית אתרים - אורן וסרשפרונג