את הניסיון הראשון שלי בעיצוב מוצר רכשתי בשירות הצבאי.

לאחר כמעט 3 שנים ביחידת גבעתי, קיבלתי צ'ופר - העברה לתפקיד קצת אחר. פתחתי אמל"חיה בפלוגה, ותפרתי ציוד בהתאם לצרכים של חברי לצוות. אני לא אשכח את היום שבו התבקשתי לייצר ווסטים לכל הצוות תוך שבוע, כדי שיוכלו לעשות בהם שימוש בלבנון. הצלחתי לעמוד במשימה ולספק את כל הווסטים, שנראו לא רע בכלל.
הייתה רק בעיה אחת... הרצועות של הווסטים התחילו להתפרק כשחברי לצוות ניסוי ללבוש אותם. מהניסיון הזה למדתי את השיעור הראשון בעיצוב מוצרים צבאיים שרלוונטי לעיצוב מוצרים בכלל - אם זה לא עובד, כל השאר לא משנה.

האתגרים בעיצוב מוצרים צבאיים לא שונים מהותית מעיצוב של מוצרים אחרים, אבל הדגש הוא קצת אחר.
במוצר צבאי הדגש הוא בראש ובראשונה על פונקציונאליות ועמידות בתנאי שטח מאתגרים. אבק, לחות, חום, זעזועים ומכות הם תרחיש סביר ביום יום של מוצר כזה (ושל החייל שמשתמש בו...).
משימה חשובה נוספת היא הנדסת האנוש של המוצר. מוצר צבאי לרוב צריך לעמוד בתקני הנדסת אנוש מחמירים אשר מתאימים לסביבת השימוש הייחודית. רוב המוצרים הצבאיים מתופעלים ידנית ע"י חייל שלעיתים מוגבל מבחינת טווח התנועה, לובש כפפות וציוד רב אחר, וצריך להגיב מהר לאיומים. כל התנאים הללו גורמים לכך שנגישות ובהירות של הפקדים והפונקציות השונות היא קריטית. לעיתים, אנו נדרשים אף להתערב בתכן ההנדסי לטובת הערכים הללו.
שינוי מבורך שאנו רואים היום הוא שחברות שמפתחות מוצרים צבאיים מבינות שנראות המוצר חשובה. גם אם מגוון הצבעים האפשרי נע בין חום לירוק, נרצה לשדר את הערכים שמנינו גם בנראות. לרוב לקוח הקצה (החייל) לא יכול לבחור איך ייראו החפצים שהוא משתמש בהם, אך הוא בוודאי מושפע מכך. מהניסיון שלנו ההרגשה שיש לו ציוד עוצמתי, נוח ואמין תורמת למוטיבציה ולתפקוד שלו בשטח.
חשוב לנו לייצג את החייל לאורך כל התהליך ולוודא כי הצרכים שלו כמשתמש הקצה מקבלים מענה.

 חזור לצוות החיילים שעמדו להיכנס ללבנון וגילו שהווסטים שלהם מתפרקים. כמובן שהם לא יצאו ככה לפעילות, והווסטים תוקנו במהרה וחזרו עם רצועות מחוזקות במיוחד.

לסיכום, בעיצוב מוצר צבאי נשים לב במיוחד לתרחיש השימוש הייחודי של המוצר, וניתן פתרונות מתאימים בחומר ובצורה. נוודא שהפונקציות והפקדים מתאימים ארגונומית למשתמשים ושאנו עומדים בתקנים הרלוונטיים, וניתן דגש על נראות אמינה ועוצמתית.

סטודיו לעיצוב מוצר - לינדנברג © 2024 Lindenberg Design Studio
בניית אתרים - אורן וסרשפרונג